Advent

I väntan på två kära, kära vänner kan jag inte annat än hålla med Nalle Puh som säger att det enda som är bättre än att äta honingen är stunden precis innan, när man sitter med bruken framför sig och vet att snart snart snart.... Snart börjar något härligt, men så länge det inte börjar har man det kvar.

Det finns även ett ljuvligt sätt att på italienska uttrycka något man är på väg att göra, nämligen stare + infinitiv. Sto per uscire (jag är på väg att gå ut), sto per piangere (jag är på väg att börja gråta), sto per godere (jag är på väg att njuta), sto per morire (jag är på väg att dö).

Nu sitter jag här med min honungsburk och väntar på att sex underbara dagar ska börja.

Kommentarer
Postat av: Helly

Håller med dig. Han är inte så dum ibland den där Nalle Puh. Läste en liten bok om taoism enligt Nalle Puh, den var lite söt tycker jag.



Hoppas ni får det riktigt riktigt kul :-)

2010-03-05 @ 15:07:07
URL: http://tjejpasicilien.blogspot.com
Postat av: Johanna Siljehagen

Anvànder denna form sà mycket jag kan fòr det àr min absoluta favorit, làter sà fint. Jag blir ofta hackad pà fòr att jàmt vara hungrig. Jag àter ofta, men lite àt gàngen...sàger jàmt "sto morendo di fame" nàr jag àr hungrig och de pàpekar att jag àter IGEN!

2010-03-06 @ 09:21:26
URL: http://www.vardagpasicilien.blogspot.com
Postat av: Anonym

I Norrland har man ett, så sätt och vis liknande, uttryck för att beskriva hur man ännu inte gjort någonting: att "o" plus verb. "Jag har ovarit och handlat" /"jag har ohandlat" "Jag har ofarit ut".

Ha det bra/ "Jag drack te mig själv till söms"

2010-03-20 @ 16:17:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0