Vi har hela listan!

Vissa dagar längtar man bara hem. Hem till bleka färger, hem till ostmackor med bryggkaffe, hem till påklädda tjejer på teve, hem till avklädda tjejer på ett minusgradigt Stureplan, hem till ren luft och pålitliga, skygga människor med "PK" som religion.

Är ni en av dessa hemlängtare och bor i Milano? Då mina vänner är det dags att rycka upp sig! Milano är nämligen en internationell stad med en fair share av svedesi. Italiadabere ger er (i fallande ordning):


De Svensktätaste Patserna i Milano - hela listan!


Bubblare: Från utsidan ser Trattoria Toscana inte mycket ut för världen men på insidan hittar man en trevlig innergård med bar och restaurang med god mat. Stället ligger på via Porta Ticinese och ägs av en Italo-svensk familj med mysig, skäggstubbig charm-pappa i designerjeans, ljuv svenska till mamma och guldiga busiga barn. Om det är detta som lockar klungor av svenskar, främst utbytesstudenter på Bocconi, är svårt att säga, klart står att det är en klockren plats för en hemlängtare.


5. Brera

I det här området kan man på valfri bar, lagom autentisk på ett europeiskt sätt, allt som oftast hitta ett gäng sköna snubbar i högt hår och lite för tighta kavajer sitta och njuta av ett glas rött vin av den tyngre sorten. Näsorna djupt ner i glasen, benet skönt slängt över det andra och lite rödare kinder än vanligt. Matkulturen är hyllad och ironiseringar över italienarnas macho/drama/mafia/mammone-kultur bringar frustande skratt. Obs! Är detta under möbelmässan seglar den här platsen upp till 2 direkt.

4. 10 Corso Como

Obligatoriskt inslag i Elles Milano guider, och med all rätt! Milanos Concept Store med det bästa av det bästa har även en liten (uppvärmd) utomhusbar insnirklad i ljusslingor. Här finner du sköna-snubbarnas flickvänner botanisera bland skor från Paris, klänningar från Italien, parfym från Sverige och sex-leksaker från Japan. T.o.m expediten är svensk!

3. Duomo - "dyra kvarteren"

Besöks av en lite annan crowd, det får man erkänna, hit hittar oftare folk som inte har läst Elle eller är här på mässa. Det blir lite mer familjer, lite mindre Stockholm, lite mer "jag-tar-shortsen/minikjolen-det-är-väl-varmt-i-Italien", de som sköna snubbarna skulle kalla för "turister". Hela Sverige är representerat i en liten gyllene triangel!

2. Navigli

Såhär högt upp på listan börjar det bli trångt. På en värdig andraplats hittar vi alltså kanalen som en gång i tiden var fylld till bredden med badvänligt vatten. Traditionellt sett inte den rikaste delen är än idag långt bort från tjusiga Milano - men proppfylld med svenskar! Det är möjligt att man vid en statistisk undersökning skulle komma fram till att 92% av de svenskar som hänger här på något sätt jobbar med/pluggar "design" men jag har inte idag några hårda fakta som skulle bevisa det. Det behövs inte, kom hit själva och titta - alla talar svenska! Obs! När antikmarknaden slår upp portarna här en söndag i månaden är det som att ha blivit förflyttad i tid och rum för att kunna vandra runt på Bondens marknad på Södermalm, SoFo-kids vart man ser, jag kan verkligen rekommendera det.

Och NU... säger bloggarnas budord nummer 7 att vi måste skapa ett Moment of Suspense så vi får ta och vänta med 1:an tills imorgon.

Den som kan gissa vad nummer 1 på listan över Milanos Svensktätaste Platser är vinner en flaska väteperoxid och ett par "nördglasögon".


Kommentarer
Postat av: Helly

Hade gàrna hjàlpt till och gissat, men de fà gànger jag varit i Milano sà har jag inte tràffat en enda svensk sà jag kan nog bara rabbla upp alla stàllen dit svenskar inte gàr... Kanske kan kòra uteslutningsfòrmàgan om jag hade varit pà tillràckigt mànga stàllen, men men sà àr inte fallet... Ser med spànning fram mot ditt svar :-)

2010-02-04 @ 12:21:22
URL: http://tjejpasicilien.blogspot.com
Postat av: Vicky (utlandsmamman)

Nu är jag inte inne i Milano speciellt ofta men varje gång jag är på IKEA (Corsico) så ser (hör) jag andra svenskar. Så det får bli min gissning :)

2010-02-04 @ 20:39:40
URL: http://utlandsmamman.blogspot.com/
Postat av: ida

vicky jag håller med! det är inte nummer ett bara för att det inte ligger inne i stan.



helly, du är ursäktad och tack ändå för visat engagemang.

2010-02-04 @ 21:49:56
URL: http://italiadabere.blogg.se/
Postat av: Vicky (utlandsmamman)

OK, motivering godtagen :)

Min andra gissning hade varit HM...

2010-02-05 @ 21:23:14
URL: http://utlandsmamman.blogspot.com/
Postat av: Maria-Alexandra

Du har ju listat Milanos mest populara omraden, aven for italienarna ;) Men da vet jag vart jag ska ga for att forsoka hitta lite svenska vanner :)

2010-02-07 @ 11:43:43
URL: http://marliina.blogspot.com
Postat av: ida

maria-alexandra - tycker absolut att du ska gå till något av dessa ställen för att hitta svenskar. du kan också hänga utanför IED eller Bocconi. IED är väl bäst. du kan ju tänka på vilken sorts svensk du vill träffa också (skön snubbe, SoFo-bo osv) och gå efter listan. berätta gärna hur det gick!!

(du får bli vän med mig också såklart.)

2010-02-07 @ 12:01:11
URL: http://italiadabere.blogg.se/
Postat av: Maria-Alexandra

Hej Ida

Hahaha, later ju spannande. Ska ge mig ut pa jakt efter en "skon snubbe" utanfor Bocconi nar jag kommer till Milano da =D

Jag flyttar ner den 19e Mars och eftersom jag inte kanner nagon i stan sa kommer verkligen vara oppen for nya vanner! Hur lange har du bott dar?

2010-02-08 @ 11:16:40
URL: http://marliina.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0