It's complicated

Man gör vad man kan för att hålla sig uppdaterad. Man läser tidningar, pappers-och nätupplagor, man läser böcker i ropet och bloggar för att hänga med i snacket. Första gången jag flyttade till Italien gjorde jag inte det. Kom hem till Sverige och fattade ingenting, visste ingenting, helt clueless. Så nu kämpar jag här i mitt lilla för att hålla koll på Sverige. Samtidigt är det ju här jag bor, i Italien, så jag hänger med här också. Gör så gott jag kan. Läser på, fördjupar mig ibland, skummar mycket.

De stora problemen kommer när jag åker någonstans som inte är Sverige eller Italien, vilket händer rätt ofta. Då blir det ju en väldans massa att läsa ikapp. Högar av texter och bilder och "snackisar" att ta del av. Men det håller inte. Inte i längden. Det är jobbigt nog att hålla sig uppdaterad på ett land. Två blir för mycket.

Det hela grundar sig i att jag inte helt har bestämt mig. Om någon frågar var jag bor säger jag aldrig Milano. Inte heller säger jag Stockholm eller ens Italien. Jag säger "Det är komplicerat". Jag förhåller mig till Sverige och Italien som ett skilsmässobarn till sina föräldrar. Jag är mycket noggrann med att ge lika mycket uppmärksamhet åt båda två, det får inte bli orättvist. Jag älskar båda lika mycket men kanske på olika sätt. Befinner jag mig i mitt ena hem och har tid och pengar över kan jag inte åka hem till någon annan, jag måste kompensera och åka till mitt andra hem istället.

Jag ägnar mycket tid, mycket mer än jag egentligen skulle vilja, åt att försvara båda i den andres läger. Själv får jag säga hur mycket elakt jag vill om bägge och beklaga mig över min splittrade situation men hör jag någon prata illa om IKEA tar jag det personligt. Läser eller hör jag något onyanserat om Italien i svensk press blir jag irriterad och sitter och muttrar. Jag är svartsjuk och vill veta om allt som sägs om Sverige i Italien och vice versa, vill inte att de ska kommunicera utan att jag vet vad det handlar om.

Sverige är mina rötter och min stolthet och Italien min passion. Sverige är mitt resonerande förnuft och Italien mitt fladdriga hjärta. Jag kan inte välja. Hur ska jag kunna göra det?

Ändå, vad skönt det skulle vara.

Kommentarer
Postat av: gattosolitario

Hitta en annat land också... så det ska blir ännu värre :D Det finns inte en lösning tyvärr!

2010-03-26 @ 14:34:16
URL: http://gattosolitario.splinder.com
Postat av: A

Du traffar precis ratt. Aven om jag bara bott i grekland i ett ar sa tanker/kanner jag precis som du beskriver.

2010-03-26 @ 16:32:36
URL: http://agapimou.blogg.se/
Postat av: Johanna Siljehagen

Bòrjar kànna likadant...och àr stolt att kunna sàga "hem" om tvà lànder. Fà fòrunnat!

Ps: ingen snackar skit om IKEA och slipper undan. :=)

2010-03-26 @ 19:16:57
URL: http://www.vardagpasicilien.blogspot.com
Postat av: A

sv:

hehe de har verkligen sina för och nackdelar =D Vad kul att du vill läsa =)Slänger upp ett litet inlägg om varför jag hamnade här. Massa mera bilder ska de bli.

2010-03-26 @ 23:28:54
URL: http://agapimou.blogg.se/
Postat av: Helly på Sicilien

Känner oxå såväl igen mig. Jag får klaga hur mycket jag vill men gör någon annan det blir jag skogstokig ;)



Hoppas jag kommer ha en liten sommarstuga hemma i Sverige i framtiden för jag är trött på att bo i en kappsäck varje gång jag är där och tänk så perfekt att kunna bjuda mina nära och kära dit istället för att behöva åka runt till alla. Om de inte kommer så kan de ju inte bli besvikna på mig...



Kram kram

2010-03-28 @ 23:44:24
URL: http://tjejpasicilien.blogspot.com
Postat av: Josephine (Mirandas syster)

Sverige är din man och Italien är din älskare! :)

2010-04-07 @ 14:08:48
Postat av: ida

hej mirandas syster! haha så har jag aldrig tänkt på det tidigare!



2010-04-07 @ 14:13:29
Postat av: Josephine

Hej igen Ida! Tack för att du tar hand om min älskade syster, hon kan skatta sig lycklig som verkar ha funnit en så grym vän i italien! :)



2010-04-10 @ 11:58:53
Postat av: SofieBly

Oj... ja...

Jag har bott och arbetat i Italien i 13 år...

Sedan kændes det som jag hadde fått nog, och jag åkte "hem" till sverige... Hittade ett bra jobb, stor kærlek och tillbaka till familjen som jag længtat så efter...

I två år har det varit sjælvklart att jag ska stanna i sverige...



Jag kom presis hem från en 2 væckors semester... 2 væckor i mitt andra land... med mina hærliga vænner... 2 væckor i mitt gammla liv, och jag vet inte længre var jag vill vara...

KNAS!

2010-08-11 @ 08:24:05
Postat av: jos

Hejsan,



Jag hör av mig för jag tänkte att det kanske är något för dig att skriva om i din blogg. I avsnitt 9 och 11 den här säsongen av Antikdeckarna är Elsa Billgren i Neapel och letar fynd tillsammans med Christian från Herr Judit.



Det som kanske är särskilt av intresse är att vi besökt E.Marinella (Cravatta Marinella) och Rubinacci. Detta visar vi i två av de informationsfilmer vi brukar ha med i programmet.



E.Marinella http://www.marinellanapoli.it/ visar vi nu på torsdag den 7e oktober och Rubinacci http://www.marianorubinacci.net/ visar vi torsdagen den 21a oktober. Tv4+ klockan 20:00.



Ha det fint!



http://www.hemmakanalen.se/1.1842796/2010/10/04/antikdeckarna_drar_till_neapel

2010-10-04 @ 13:45:14
Postat av: Doris Ambra

Amo l'Italia ancora dopo 34 anni!

En kärlek som verkar övervinna allt!

2010-11-10 @ 23:19:21
Postat av: Åsa

Hittade hit av en slump! Denna post slog huvudet på spiken. Det är saker som jag grubblar på ofta och jag börjar acceptera att jag numera har som två hemland. I Sverige finns gammfamiljen och i Italien nyfamiljen! Och båda länderna älskar jag på olika sätt och att välja land känns för varje år som går alltmer omöjligt, särkilt nu sen min dotter föddes här. Hjärtat känns tudelat ibland, men nog är det stort nog att rymma minst hela Europa (både mannen och älskaren som någon skrev ;))

Tack för dina ord!

2012-11-23 @ 09:30:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0