Aziza*


"Palermo is for loners, misanthropes, the faintly morbid, the fatalistic."

skriver Jim Lewis i The New York Times och staden har onekligen en alldeles säregen charm.

Jag kan dock förstå den som åker på sin första Italien-resa med föreställningar och förhoppningar om toskanska kullar och umbriska gränder och blir illa berörd. På samma sätt som de kan bli besvikna när de möter Milanos gråa silhuett t.ex.

Kommer man över den initiala chocken så finns det helt fantastiskt mycket att upptäcka. Få städer har samma rikt blandade kulturarv. I få städer kan man få se moppekillar motionera en ponny. Jag måste snart tillbaka.





*Palermo på arabiska.

Kommentarer
Postat av: Helly på Sicilien

Jag måste erkänna att jag blev lite illa berörd när jag var i Palermo. En stad med ett väldigt rikt förflutet, som näst intill bara förfallit sedan dess. Påminde mig om hur Neapel kunde ha varit om de inte tagit hand om staden...



Fast jag kanske skulle ge Palermo en chans till... Hör av dig när du ska åka dit. jag och Jojo kanske skulle kunna hänga på..? När jag var där med pojkvännen träffade vi en vän till han som var mycket deprimerad just då så det gjorde ju inte saken bättre...

2010-03-25 @ 15:30:55
URL: http://tjejpasicilien.blogspot.com
Postat av: ida

Ja! roadtrip till palermo! och gärna neapel med! pratade med en vän alldeles nyss om neapel..

annars har jag hört rykten om att ni kommer upp hit till norr runt den 11..?

2010-03-25 @ 15:34:34
URL: http://italiadabere.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0