Våd betider?

Italiadabere får minsann inte bara ros, det blir ris ibland också. Ibland kritiseras jag t.ex. för att vara för intern i mina inlägg. Det är inte med flit, jag räknar med att alla förstår och att man hör av sig om man inte gör det men undrar. Det är ju så tråkigt att underskatta de som läser. Jag vet ju inte ens om det är någon som läser det här som inte kan italienska?

Hursomhelst så har det framkommit undringar vad gäller titeln på bloggen och det är ju dumt. Italia da bere är taget från ett uttryck som myntades på 80-talet om Milano och syftade på stans status som en nöjesmetropol under just detta årtionde. Aperitivons och modets stad där Camparin och liren flödade. Om Italiens 50-60-tal får representeras av la dolce vita i Rom och Fellinis berömda film med samma namn fylld av dekadenta konstnärer, skådespelare och intellektuella så är 80-talets Italien Milano da bere. Det hela var en optimistisk karusell som snurrade runt med pampar och pimpar ur näringslivet guppandes upp och ner på de färgglada hästarna. Milanos nöjesscen var av internationell kaliber och klubbar som Plastic hade celebert klientel som t. ex. Andy Warhol och Keith Harring. Det åktes taxi, pratades i biltelefon och faxades, Milano var en riktig yuppiestad under några av Italiens guldår. Sen kraschade alltihopa i Tangentopoli med Mani Pulite och tja.. landet har väl inte riktigt hämtat sig än.

Såhär kunde det se ut när det begav sig:



Orginalet.

Kommentarer
Postat av: Alessandro

Jag hade förstått det omedelbart : ) Och jag tycker att det är ett bra namn för en blogg från Milano!

2010-02-09 @ 23:16:56
URL: http://www.gattosolitario.splinder.com
Postat av: italiadabere.blogg.se

haha jag var ganska säker på att just DU hade förstått det.. och tack!

2010-02-09 @ 23:21:21
Postat av: Helly

Det àr ju just dàrfòr att du àr lite intern som det àr sà kul att làsa din blogg. De som inte gillar det fàr vàl làsa andra bloggar...



Kram!

2010-02-10 @ 12:30:47
URL: http://tjejpasicilien.blogspot.com
Postat av: Alessandro

Prego : )

2010-02-11 @ 21:14:51
URL: http://www.gattosolitario.splinder.com
Postat av: Maria-Alexandra

ahh, jag hade inte forstatt bakgrunden till namnet men det ar ju genialt :)



Jag far ocksa mycket skit pa min blogg men har forsokt att inte ta at mig. De som inte tycker om vara bloggar borde val helt enkelt inte lasa dem istallet for att lagga tid och energi pa att lasa, irritera sig och klaga....

2010-02-16 @ 15:47:45
URL: http://marliina.blogspot.com
Postat av: Alessandra

Åh nej, inga planer på att flytta till Italien. Spenderar dock mycket tid där nere. Min pappa är från Italien, så drömen finns väl där, men det är inte aktuelt nu :)

2010-02-16 @ 22:32:20
URL: http://alessandra.se/
Postat av: Tomas

Amaro... Väldigt italienskt

2010-02-23 @ 15:32:52
URL: http://www.luxuryspa.se/blogg/
Postat av: italiadabere.blogg.se

visst är det? matsmältning du vet. inget man skojar om precis.

2010-02-23 @ 16:32:49
Postat av: filippa

Hej!Glad att jag har hittat till din roliga och välskrivna blogg! Filippa

2010-02-25 @ 13:16:59
Postat av: italiadabere.blogg.se

åh vad roligt, jag blir så glad när ni hittar hit! och tack för fina komplimanger.

2010-02-25 @ 20:31:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0