B hos Vespa

Tittar på Berlusconis direktsända framträdande i Porta a Porta och förutom det direkt politiska innehållet som det finns mycket att säga om finns det några saker som jag slås av:

  • Det ironiska i att sitta i RAI ett av de mest Berlusconivänliga programmen någonsin och utropa: "Säg mig ETT enda program på RAI som inte är helt emot mig!! ETT enda!"
  • Enligt premiärminstern är Italiens 73:e plats på listan över pressfrihet en åsikt.
  • Det är även en brottslig åsikt i egenskap av "oitaliensk".
  • Det är han och hans sida av politiken inte ensamma om att tycka.
  • Till försvar för den egna personen och dess kompetens används omväxlande taktikerna att hånfullt småle, med sorgsen uppsyn ynkligt darra på rösten och att utropa "jag är ju en diktator!" för att sedan håva in skrattsalvorna.
  • Han är otroligt skicklig.
  • Han slår lite huvudet på spiken när han ska försäkra att det inte var hans idé att flytta det vänstersympatiserande programmet Ballarò och själv ta plats i detta högervänliga program och förklarar att han faktiskt också har ett fotbollslag som spelar ikväll och att han mycket hellre skulle titta på den matchen än att sitta i TV och prata. Kommer flera gånger tillbaka till formuleringarna: "..som tidningsutgivare tycker jag..", "...som premiärminister måste jag säga..", "..som VD för ett av de största TVnäten så anser jag.."
  • För att visa på den sittande regerings förträfflighet mäter man hela tiden med det förflutna, aldrig med hur bra det skulle kunna vara om..
  • Berlusconi ser med våld (han är ju diktator!) till att få läsa upp en text av något religöst överhuvud som säger att "folket inte bryr sig om politikens sterila språk", eftersom den är så vacker och positiv.


Och för er som inte visste det så handlar vänsterns önskan om en snällare flyktingpolitik inte om humanitet utan det är ett enkelt sätt att med dessa 2-3 miljoner människor skaffa röster.


ps. Milan vann matchen. ds.

Kommentarer
Postat av: Isa

Just saying WHAT ?? Att det skulle ha varit bättre, om han hade varit småfet, grisskärblek av modell vanlig "Svensson" och flintskallig? Helt oavsett, vad man anser om Berlusconis politik, kan jag svårligen tänka mig ngt mer tarvligt och i mer 100% frihetsberövande diktatorstil är dessa "omvända" angrepp på hans utseende och ålder.

Vilken primitiv och totalt avslöjande reflex hos dessa, som försöker med det urgamla knepet att förhåna och "dra ner" ngt positivt hos andra, som de själva antingen inte KAN uppnå eller är för slöa att sikta mot. Så mkt enklare för dem då, om alla är "nella merda"! Säkert ju också denna mekanism bakom t.ex. alla de otaliga beskrivningarna, man läst, som denna "Jamstalldhetsministern Carfagna ar en gammal "showgirl" , utan att det minsta nämna, att hon faktiskt har juristexamen med utmärkt betyg på sin avhandling. Och så vidare, så vidare...

Vad betr. Vespas långa program i går, så såg jag det också och inte minst , som ofta nu, med förbluffad häpnad och beundran över denne 70-årings obrutna både fysiska och mentala elegans. Gör om det, om ni kan!

2009-09-16 @ 09:41:48
Postat av: Isa

När jag nu kollar min komm. (som eg. skulle ha hamnat på ditt förra inlägg), måste jag igen understryka, att det absolut inte ska läsas som ngn "playdoyer" för aktuell politik, till den milda grad komplicerad, att jag på nuv. stadium rakt inte skulle drista mig att ha ngn vidare vederhäftig åsikt därom, men mot förenklingar, tendensiösa vinklingar och sneda personangrepp måste man ju bedriva en ständig kamp! <p>

2009-09-16 @ 13:00:26
Postat av: Vera in Toscana

Jag tycker han borde tänka mindre på sig själv och börja styra upp Italien! Mycket snack men vad händer?!

2009-09-16 @ 14:36:18
URL: http://veraintoscana.blogspot.com
Postat av: ida

isa - det var inte alls menat som något personangrepp på hans utseende och ålder. jag menar inte alls heller att det skulle ha varit bättre om han såg ut på något annat sätt (blek och fet). inte heller alls menar jag att han ser speciellt bra ut (eller dålig ut, har ingen uppfattning) och det är inte heller en fråga om att "förhåna och "dra ner" ngt positivt hos andra, som de själva antingen inte KAN uppnå eller är för slöa att sikta mot".

det var bara en i all enkelhet liten reflektion som jag, efter att ha sett filmen nyligen kom att tänka på när jag såg berlusconi igår. för det ÄR ju så att han ser mycket yngre ut nu än han gjorde när VAR det. lite som i filmen alltså, där en man föds gammal och dör som bebis. Jag lägger absolut ingen värdering i hur han ser ut och det påverkar inte min syn på hans politik eller det han gör i allmänhet.

berlusconi har gjort mycket och är som jag påpekade en otroligt skicklig man och med en energi som jag saknar nu i 20-årsåldern. jag förnekar inte att han har gjort bra saker, men också mindre bra för att uttrycka sig diplomatiskt och dessa fakta, postiva som negativa ska självklart inte komma i skymundan av en liten kommentar som den du syftar på.

vad gäller carfagna, håller jag med dig till viss del. det är en knepig situation tycker jag eftersom hon visst HAR varit en "showgirl" och det fokuseras mer på hennes utseende i italienska medier än vad hon nu åstadkommer. visst ska man få vara "både snygg och smart" men jag är skeptisk till en jämställdhetsminister som har slagit mynt av sina looks. (dessutom skeptisk till det italienska universitetssystemet där betyg och laureor kan delas ut lite hursomhelst. jag säger inte att det är så, men jag undrar lite om tex Anna Falchis examen osv.)

jag tycker verkligen att man ska akta sig för sneda vinklingar men jag tycker också att du missuppfattade min tanke bakom mitt inlägg. eller om det nu var jag som förklarade mig dåligt. tack för din kommentar hursomhelst!

2009-09-16 @ 15:37:38
Postat av: Kateonthetable

Isa: Vad är det för pretentiöst högtravande trams du far med på en sådan här i övrigt intelligent, belysande och underhållande blogg? Du förefaller helt ha misuppfattat syftet med inlägget. Det verkar även troligt att du överskattat kommateringens kraft och möjligen även vikten av din egen åsikt. Släpp sargen och le istället. Berlusconi Button verkar vara en härdad och slipad man. Han kan säkert ta ett välformulerat skämt utan att åberopa personangrepp. Han kanske till och med skulle fyra av en värdig comeback. Just saying.

2009-09-16 @ 16:32:43
Postat av: Isa

Lugnt, Ida! Du hade ju precis som du säger, inte gjort ngn kommentar alls, varken åt ena eller andra hållet, men liksom öppnat dörren på glänt och - honestly!- inte var det helt neutrala wibbar i frasen "Just saying"? Hur som helst kunde misstolkas!

Jag har också, efter senaste månadens läsning av tusentals "Videocracy"-comments, blivit helt allergisk mot alla dessa ovidkommande påhopp på en annan människas helt privata utseende, samtidigt som inläggen mkt ofta också lyckas få med ord som "diktator", "diktatorisk"... Det går liksom inte ihop!

Här ett exempel i högen, från tidn. ARENA (3 sept- alltså ingen privatblog!) med titel "Big Brother Berlusconi".

/"--Men bortom den löjeväckande framtoningen, komplett med hårtransplantationer och rikligt med brunkräm, tronar en modern diktator /--".

Din komm. ang. Anna Falchi och dubiös laurea var tänkvärd, där var jag inte helt uppdaterad, men Carfagna förefaller, åtm. ha mkt annorlunda bakgrund och "extraknäcket" mer marginellt i hennes ungdom.

2009-09-17 @ 09:04:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0