La doccia

Varje gång jag får den stora glädjen att ta emot långväga gäster så går vi en liten rundvandring i "våningen" så att alla ska känna sig som hemma.

Här är vardagsrummet med gammelmormors stol. (Sitt gärna. Försiktigt.)
Här är köket utan gardiner. (Skyl er om ni vill för de katolska grannarna).
Här är sovrummet som man måste gå igenom för att komma till badrummet.
Här är badrummet med ett elstängsel utanför fönstret. (Ta helst inte i det).

Osv osv.

När vi väl är inne i badrummet så har jag nästan alltid en liten genomgång om duschen. "Vad är det som är så svårt med att duscha som kräver en skola??" kanske den oinvigde berättigat undrar. Jag vet inte vad det är faktiskt, men den här duschen (precis som den förkrossande majoriteten av italienska duschar jag har provat i mina dagar) lyder efter egna lagar när det gäller temperaturskiftningar. Det har visat sig väldigt lätt att antingen

1) få iskallt vatten över sig, mitt i shamponeringen.
2) bli skållad.

För att behålla mina gäster glada och med allt skinn kvar på kroppen har jag därför den här lilla skolan. Italiadabere ger er:

Lilla duschskolan



  1. Glöm allt du någonsin lärt dig om duschar hittills i ditt liv.
  2. Det är ingen idé att bli arg, duschen kommer alltid vinna mot dig i en styrkekamp.
  3. Den översta kranen med ett F är för kallvatten, den nedersta för varmvatten med C på.
  4. Jag rekommenderar STARKT att låta handtaget i mitten, vilket reglerar från vilket munstycke vattnet ska spruta, vara riktad NERÅT i startpositionen.
  5. Det går inte att bara ställa kranarna i någon förbestämd vinkel som "borde" ge lagom ljummet vatten.
  6. Börja med att vrida varmvattenkranen krafitgt åt vänster, så långt det går. Inget meseri här, det gäller att snabbt ta kommandot och direkt visa var skåpet ska stå.
  7. När vattnet börjar närma sig en hyfsad temperatur börja då försiktigt att vrida kallvattenkranen ungefär ett halvt varv.
  8. Vänta i ca 20 sek.
  9. Vrid om mittenhandtaget NU och akta fötterna för det iskalla vattnet som kommer ut ur handmunstycket.
  10. När vattnet helt plötsligt ändrar karaktär och blir skållhett, ha då is i magen och vänta ut det. Akta fossingarna och Vad Du Än Gör. Vrid inte på kallvattnet.
  11. Efter ca en minut kan du lita på att duschen har ställt in sig på en temperatur som den kommer hålla.
  12. DÅ. Är det dags att med en MYCKET finkänslig hand göra finjusteringar på kallvattenkranen. Vi snackar någon millimeter åt höger eller vänster. Alltså med en Stradivariussnickares precision. INGA hastiga rörelser, det skulle paja den stabila ljumna grunden som det tagit MINUTER att bygga upp.
  13. Glöm inte att efter varje justering vänta in den reella effekten i sisådär 30 sekunder.
  14. Nu när temperaturen med det specifika gradantalet som är just vår favorit förhoppningsvis forsar ur kranarna är det lätt att tappa kontrollen. Då vill jag bara påminna om En Mycket Viktig SAK:
  15. Det finns ju ingen hållare till munstycket utan man får helt sonika hålla i det med höger-(eller vänster-)handen. Då slangen dras upp för att munstycket ska hamna ovanför huvudet och på det sättet dränka huvudet och hela kroppen i vatten Kan Det Hända att den trasslar in sig i någon av kranarna vilket på ett mycket drastiskt sätt ändrar det som nyss var en mer än en behaglig duschupplevelse till en regelrätt mardröm i antingen jättekallt eller jättehett vatten. Så SE UPP.
  16. I det stora hela önskar jag er en härlig dusch.
Ja det var väl allt. Nu ska jag ut på stan och leta efter en laminator så jag kan klistra upp instruktionerna på kaklet. Hej på ett tag.

Kommentarer
Postat av: Johanna Siljehagen

tack! precis lika hemma hos mig. Ska lànka hit till mina gàster. :=)

2010-03-23 @ 17:38:08
URL: http://www.vardagpasicilien.blogspot.com
Postat av: italiadabere

Ja gör det! känns skönt att ha det nedskrivet nu en gång för alla.

2010-03-23 @ 17:57:29
Postat av: Anonym

Gud vad bra! Då kanske vi klarar italienresan i juni! Känner igen det där nånstans ifrån. Det var som att alla rör måste vänja sig vid sin, vid varje tidpunkt nya temperatur, och inrätta sig efter det. Som levande väsen på något sätt..

2010-03-23 @ 21:22:10
Postat av: Vicky (utlandsmamman)

Den där kanske man kan få kopiera!? Vi får nämligen gäster i nästa vecka.

2010-03-23 @ 21:43:18
URL: http://utlandsmamman.blogspot.com/
Postat av: Jävla Jenny

Ja! Och så måste man komma ihåg att sätta på varmvattenberedaren innan man ska duscha också. Kom vi på efter tre veckor hemma. AHA! Jag som trodde att det var en lampknapp...

2010-03-24 @ 09:20:14
URL: http://babyroyale.wordpress.com
Postat av: Helly på Sicilien

Stackare. Hemma fungerar det så länge ingen annan försöker vrida på en kran samtidigt.

2010-03-24 @ 11:54:47
URL: http://tjejpasicilien.blogspot.com
Postat av: Lisa

Kom hit så ska jag hjälpa dig laminera. Jag har nämligen en egen laminator! :)

2010-03-25 @ 13:44:18
Postat av: ida

är det sant?! så du kan laminera duschinstruktioner?

2010-03-25 @ 14:14:09
URL: http://italiadabere.blogg.se/
Postat av: Lisa

Det är sant!

Om din stora kärlek är Vespan är frågan om min inte är laminatorn...

2010-03-30 @ 13:03:44
Postat av: Jens

Grymt rolig läsning! Jag kommer garanterat röra (pun intended) till det vid första tillfälle.



:)

2010-11-11 @ 22:19:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0