Come on...!

Av alla de otroligt irriterande saker med dubbning så finns det en sak som slår alla de andra. Med hästlängder skulle jag vilja tillägga. Jag vill t.o.m. kalla det för ett fenomen. Det gäller översättningen av det engelska uttrycket "Come on" vilket alltid alltid översätts med det italienska "Andiamo.." uttalat av en klagande röst, gärna följt av en liten suck och kanske ett "sù" och ibland föregånget av ett "dai". För den icke italiensktalande publiken vill jag förtydliga att "andiamo" alltså betyder "vi går", typ. Jag har aldrig och jag upprepar, aldrig hört det här uttrycket användas i en "come on"-situation i verklgheten. Dai, ma, su, allora, smettila och många andra, men aldrig det här utstönande "Andiaaaamo..." Ändå är det här dogman, lagen i dubbningssammanhang. Jag vill inte på något sätt låta påskina att jag är någon allvetare här, så finns det någon som hävdar motsatsen, d.v.s. att det här "Andiaaamo" visst används så låt höra. Men jag vill ha bevis. Med mindre ger jag mig inte.

Ps. Nu när jag tänker på det så skulle det ju faktiskt vara väldigt intressant ur ett lingvistiskt perspektiv om det italienska språket påverkades av den här "povra" översättningen och tog till sig uttrycket... Förutom det här stönandet. Det får man slopa i så fall. Ds.

Pps. Det skulle ju vara ännu roligare om alltihopa gick ett varv till och en italienare på engelska sen istället sade "Let's go" istället för "Come on".. Ok jag släpper det här nu. Dds.

Kommentarer
Postat av: Alessandro

"Andiamo" är faktiskt mycket använt som dai, su, allora etc...



Jag lovar dig, jag är italienare, det låter bra om översättning av "come on". Det kudde vara att man säger inte så i Milan, men på italienska är det helt okay : )

2009-12-06 @ 01:04:15
URL: http://www.gattosolitario.splinder.com
Postat av: Miranda

Tänk att du fick in en pik till milaneserna där Ale.. ajajaj akta dig för Ida!

2009-12-08 @ 18:52:39
URL: http://mirandasminut.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0